Håll koll på dina hundar!!

På vägen hem från skola och dagis kom en Rhodesian ridgeback springades ut från ett av husen. Jag har träffat hunden tidigare några gånger, ena gången promenerade hon med den lös och då lyssnade hon inte alls och kom fram till oss. Andra gången gjorde hon utfall mot oss. Och som råge på allt detta har jag hört hur hon har gjort utfall mot andra. De har alltså ingen koll alls.

Inte heller idag. Inte nog på att detta par har skaffat sig ytterligare en hund av rasen. Hon satt med båda på framsidan, båda lösa – trots att hon har en inhägnad baksida.. – när den ena springer mot oss. Då jag vet att hon kan vara aggressiv och speciellt mot tikar kände jag oro men hon visade inga tecken på aggressivitet. Molly pep och visste inte riktigt hur hon skulle hantera situationen men jag satte henne och belönande samtidigt som den rytande matten tillslut lyckades få in sin hund. Men då ska givetvis valpen springa nästan fram till oss den med. Hon ropar då givetvis ”Han är bara en valp, han är snäll och gör ingenting”.

Jag var för snäll, nästa gång får hon fasen hålla koll på hundarna!!

Om Ebba & Molly

Människa och hund, hand i tass.
Det här inlägget postades i Ej vardag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

