Låga krav.

Efter en kortare springtur i morse har vi låtit oss spendera några timmar framför tv:n, hunden och jag. Hon är bra go min vovve ♥ Vädret är sådär halvt på något sätt, varken bu eller bä.

Under vår lilla tid spenderad utomhus har vi tränat lite till på Utmaningen. Molly slickade sig runt munnen och kom springandes när jag plockade fram bollen 🙂 Jag började häromdagen och pekade då bara på bollen för att se vad hon skulle använda sig av, nostarget/tasstarget. Hon har under tidens gång använt sig av både och men framför allt tasstarget. I och med att jag från början misstänkte att detta kunde vara något Molly skulle kunna ha lite svårt för (oooj, så fel jag hade 😉 ) så gjorde jag det enkelt för henne och lät henne använda sig av tasstarget. Än så länge har vi kommit till att hon på kommandot Bollen (jag pekar också på bollen)  förflytta bollen med tassen –  helt okontrollerat. Jag har ännu inte bestämt mig hur vida jag ska utveckla det hela eller inte.

Jag vet inte om jag har berättat det här men Molly blev rädd för klickern – hon hade någon form av spökålder – för några månader sedan så vi har arbetat mycket för att få tillbaka den klickerhund hon en gång var. Nu har hon mer eller mindre kommit tillbaka men jag är fortsatt sparsam med krav. Försöker hela tiden stärka hennes självförtroende genom mycket beröm, gör det enkelt för henne att lyckas och korta, korta träningspass. Låga krav helt enkelt.

Om Ebba & Molly

Människa och hund, hand i tass.
Det här inlägget postades i Träning, Utmaningar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Låga krav.

  1. aktivmedhund skriver:

    Låter som det går bra endå. tråkigt att hon blev rädd för klickern när hon var yngre men hon kommer nog över det snart tror jag, kämpa vidare 😀

  2. linda & azi skriver:

    utmaningen, ska kolla om det är nåt för mina !

    jag håller på och lära de en trick, kommer upp på film när de är slipad haha

Kommentera

