Användbar övning

När vi gick en Klickerkurs för ett år sedan fick vi ett tips av Sofia på en form av target övning. Övningen, låt oss kalla den färgövningen, går att utveckla hur långt som helst vilket förstås är jätteroligt! För att genomföra denna behövs glasunderlägg (ni vet sådana man ställer glasen på för att inte kladda på bordet 😉 ) ,eller något liknande,  i olika färger , godis och klicker (inte ett måste, men förenklar inlärningsprocessen).

Övningen går ut på att du lär din hund att antingen med nos- eller tasstarget (vanligast, men visst är det roligt om hunden kan target med svansen eller kanske örat 😉 ) trycka på/nudda de olika underläggen på kommando. Man lär in varje underlägg med olika kommandon vilket gör att hunden sen ska kunna skilja på vilket underlägg den ska trycka på/nudda. Alltså kan du utveckla övningen genom att lägga till fler underlägg i olika färger.

Om hunden kan target på post-it lapp kan man använda sig av en sådan när man ska lära in target på underläggen.

Molly kan än så länge skilja på två underlägg, jag kallar dem för kork och blå. Men vi är nu redo att lägga till ett ytterligare. Hur jag lär in detta ser ni på filmen nedan (vi har dock provat mörk som jag kallar den och därför lägger jag till kommando på filmen), där ser ni även hur det kan se ut när en hund kan övningen. På slutet lade jag även till ”Fjortistricket” som jag så länge skrivit om 😉 Var snälla och bortse från mitt lockiga hår och pyjamas! Nästintill all belöning är bortklippt, att man kan låta så hemsk när man ska belöna hundar.. 😛

Jag tycker att den här övningen är jätterolig och dessutom bra hjärngympa för hunden 🙂 Om någon undrar hur jag lärt in fjortistricket så är det så pass enkelt att jag la kommando på att vrida på huvudet (vilket hon dock inte gör så mycket på filmen) och så kom resten av sig självt 🙂

Om Ebba & Molly

Människa och hund, hand i tass.
Det här inlägget postades i Träning, Video. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Användbar övning

  1. Cissi & Skillz skriver:

    javisst, bara att ta ^^

  2. aktivmedhund skriver:

    Har lite brottom så hinner inte läsa detta inlägg, ska göra det imorn för det verka kul 😀

    Ja visst hugg en bild du 😀 Inga problem 😉
    Ha det bra 😀

  3. P.S Hundar skriver:

    Haha gulligt!
    Vi hade däremot belönat UR position, när hon har tassarna på targeten och du klickar, kasta iväg godisen och ”börja om”, så att du inte behöver röra targeten! 🙂
    Före och efterbild på Whisky kommer lite senare då det var något fel på minneskortet i kameran!

  4. Svea och Torres skriver:

    Gullig mollsan är 😀

    Ja det gjorde jag, designen är gjort av tantkim.blogg.se otroligt duktig och trevlig! 🙂

  5. emma & elsa skriver:

    Nej så duktig hon är! Har ni tränat länge på det där med underläggen, så häftigt att de kan se skillnad på dem ::D:D och fjortistricket var ju hur gulligt som helst! och lite komiskt haha :DD

  6. emelie skriver:

    kul med underläggen! det sparar vi till tråkiga vintern!

Kommentera

