Mental utmattning

Vi har under dagen hunnit med mycket mer utöver Rallyträningen. Jag har rakat Mollys framtassar (mellan trampdynorna för att minska risken för svamp, lättare att torka osv) med Morfars nyinförskaffade maskin. Baktassarna, där hon är kittlig, tar vi imorgon. Figge fick också lite klippning och kort koppelträning innan vi gick en längre promenad tillsammans (Figge satt i bärsele).

Rallyträningen gick sådär. Jag gjorde en bana med 14 skyltar med hjälp av ett trick Sofia lärde oss på Rallykursen. Jag har ritat av alla skyltar i nybörjarklassen (bra tips till alla som inte vill skriva ut alla skyltar!) och sedan lagt dem i vanliga plastfickor så att det inte ska ta skada. Sedan lägger jag dem på marken med en tyngd, idag använde jag mig tex av bouleklot. Jag laddade med leverpastej och leversnittar och belönade under banans gång första gången men körde banan utan godisbelöning andra gången bara för att prova. Annars tycker jag inte att det är någon större vits med att köra utan belöning på träning, kör man med godis på träning tror hunden att den ska få godis även på tävling vilket i många fall kan vara till nytta.

Jag hade gått banan innan jag körde den och var väl förberedd. Molly behövde dock köra banan en gång innan hon var med på noterna.

Nu har jag en trött hund som så fort vi kom in lade sig i korgen. Härligt med mentalutmattning 😉

Om Ebba & Molly

Människa och hund, hand i tass.
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mental utmattning

  1. P.S Hundar skriver:

    Är det OK om vi snor en bild och gör en länk till dig via vår länksida på bloggen? 🙂 låter som att ni har det bra 🙂 har aldrig provat på rally lydnad!

Kommentera

